Sejarah kami bermula di sini...

Followers

Khamis, 12 Februari 2009

KISAH KOMANDO


Yuuu...lain main, terkezut betul saya baca news paper News Sabah Time hari ni sana ruangan SEMASA.Besar2 dipaparkan di sana tajuk: HUKUM MEREKA YANG BOCOR KLIP:PASUKAN KOMANDO.Berikut isi berita tersebut.
JOHOR BAHARU: Persatuan Bekas Komando Negeri Johor mahu anggota Rejimen Gerak Khas yang membocorkan klip video yang memaparkan aktiviti latihan pasukan komando itu kepada sebuh stesen tv swasta baru2 ini, dikenakan hukuman berat.
Penasihatnya, Datuk Abdul Aziz Sapian berkata, sebarang bentuk corak latihan yang dijalani oleh anggota pasukan tersebut merupakan rahsia ketenteraan yang perlu dikawal ketat.
"Mereka yang bersalah perlu dilucutkan hak untuk memakai beret hijau," katanya kepada Bernama.
Namun menurutnya, apa yang dipaparkan di dalam klip video terbabit tidak menggambarkan keadaan sebenar yang dialami oleh anggota komando negara.
"Apa yang disiarkan di dalam klip video itu adalah amat kecil berbanding keseluruhan latihan yang dilalui oleh anggota komando kita," katanya yang pernah berkursus komando di luar negara.
Abdul Aziz yang juga Angguta Dewan Undangan Negeri Nusajaya mencadangkan agar anggota atau jurulatih yang terlibat dalam sebarang bentuk latihan asas dan pakar komando tidak dibenarkan membawa alat komunikasi terutama telefon bimbit yang memiliki kamera.- Bernama.
Rupanya isu ini masih juga hebat diperkatakan setelah dikeluarkan melalui Buletin Utama TV3 minggu lalu..Ngam2 nogi saya pun ada buat posting di sini.Inda kaini sya kena tangkap ah? baaa kaa.. Adik saya tu pun Komando Rejimen Gerak Khas.
Namun secara peribadi, saya bersetuju dengan kenyataan Datuk Abdul Aziz Sapian berhubung perkara ini. Sepatutnya ini adalah rahsia ketenteraan dan tidak boleh dibocorkan. Kalau sudah bocor begini, mana lagi ada yang mau masuk tentera sebab takut kena raging dan takut menjalani latihan..
Seruan saya kepada semua golongan belia muda hari ini, janganlah sesekali menyemai perasaan takut untuk bergelar seorang tentera lebih2 lagi KOMANDO bila melihat kepada isu ini.. Daripada berpeleseran tanpa tujuan, bagus masuk tentera.Sekurang2nya dapat juga berbakti kepada bangsa dan negara.
SALAM...

9 comments:

AragangTandik on 13 Februari 2009 12:30 PG berkata...

aik ia kan nong, ah tapi ndakan lah pula diurang ambil tindakan tanpa usul periksa. Bukan juga ada apa yang sensetif bah yang ko kasi keluar tu. Bagi aku lah.

Lt M Muss (PSSTUDM) on 13 Februari 2009 1:29 PG berkata...

Betul itu apa yang Kak Nong Cakap. Daripada merempit, melepak, menganggur panjang tanpa planning bagus masuk tentera. Banyak golongan muda sekarang ni yang berkelayakan masuk tentera, tapi inda' mau masuk pasal takut penat, sengsaralah, separuh matilah.. Macam-macamlah alasan diorang.

Mau cerita sikit pasal askar ni, saya dapat title Leftenan Muda pun sebab masuk tentera la. Baru saja kena tauliah oleh Almarhum Tuanku Jaafar 21 Jun 2008 lalu..Tapi pegawai simpanan saja bah. Bukan apa, saja bah saya mau cari pengalaman & try macam mna kehidupan tentera. Dalam PALAPES singkatan Pasukan Latihan Pegawai Simpanan, walaupun tentera sementara tapi latihannya lebihkurang askar biasa juga. Memang teruk, kena lanyak habis, tapi nikmatnya banyak.

Masuk tentera memang teruk kena belasah, memanglah tentera, bukan tentera namanya itu kalau lembik. Memang patut diambil tindakan ba itu siapa2 kasi sebar video komando kena pukul itu. Sudah nama komando, bukan calang2 bah itu mo dapat beret hijau. Kalau TUDM dipanggil PASKAU beret biru.

Kak Nong sampaikan salam tahniah saya pada adik Kak Nong yang Komando tu kerna berjaya melepasi latihan komando. Kena lanyak tahap dewa ba itu..Huhu..

NONG on 13 Februari 2009 8:31 PG berkata...

AragangTandik..
Itulah pasal.hehe.

LtM Muss..Kena lanyak tahap dewa ka? waduhh..waduhh..sandi o kalau begitu.Nasib adik ni memang tinggi dia punya tahap kesabaran dan ketahanan mental.Tak dapat ku bayangkan..
Ya ba Muss,daripada melepak jadi pelesit bagus masuk tentera.

ILLIE on 13 Februari 2009 8:50 PG berkata...

nong...kalu ko jumpa si roslan(kg.batition) ko tanya dia..ok suda kepala dia..dulu time kami di pusat latihan rekrut PD..ada jurulatih kawad baling tongkat waring..takana kapala dia..mandi darah bah..lama juga dia masuk wad tu..paling sia inda lupa..kami 1 paltun kana suruh makan sabun mandi sampai abis..inda tau siapa yang kasi biar tu sabun mandi ampai2..nah jurulatih kami suruh mengaku..1 urang pun indada mangaku..last2 kana suruh babaris 1 paltun..satu2 kana suruh makan tu sabun mandi sampai abis..kisiwwww!! 3 tadau oku luogon nopo..hahaha

1 lagi sia tingu platun lain..time kami latihan hutan..jurulatih bilang jangan kamu rapat2,ikut apa dia ajar..tapi ni kumpulan sumua rapat2..nah..jurulatih suruh baranti..dan babaris..oleh sabap kamu suka rapat..urg.dapan buka suluar seterusnya..urg,barisan balakang cium tu busul...hahahahaha..matai sia katawa tingu tu gelagat..sia sama si jogan guling2 bah katawa...

sekarang punya latihan inda teruk bah..3 bulan sija suda tamat..time kami dulu 6 bulan.. kana seksa hari2..

NONG on 13 Februari 2009 9:54 PG berkata...

Hahahaaaa...koruol tiyan ku Illie dadagan diti corita nu.Iti bo nono baru amu kalamas.Amue e momiputa ong mogilob oi Illie oi nakakan sabun mandi.
It moningud dot busul ot bule tahan.Nunu po tawau diri oi? Ong ugu dit adik ku tu 3 bulan tiada mandi ka om e'posingud ot busul, nunuka ma? mimang ko milihiliu (miwiliu) ka d simat.
MULAU iti najajangan dikoo.
Paling kerarakan ka di adik ku po bo Illie, waro koruang daalo nisuang dit kadut om ginasak nogi. Migaganta amu matai ot pangagasak..

Kilau_Podos on 13 Februari 2009 5:53 PTG berkata...

bukan calang2 pula ko nie lugulakang sya percayalah sama ko patut pun ko boleh sampai sana Jepun sbb byk pengalaman ko -:)

ILLIE on 13 Februari 2009 6:56 PTG berkata...

ainnna..betukar lagi ni nama ko kilau podos..hahaha

NONG on 13 Februari 2009 7:33 PTG berkata...

Kilau_Podos..TQ kie sebab sudi singgah sini blog saya.

Little Mike on 14 Februari 2009 2:37 PG berkata...

saya pernah melalui dunia tentera... 30 orang berus gigi guna 1 ja berus gigi, 1 bekas.. segala kumur ada dalam 1 bekas... kawad 8 jam tanpa henti... pumping 100 pagi 100 ptg satu bulan... ada lagi yg saya kena, spendet pakai di kepala, tuala lilit di leher, kena lari di padang kawad dari jam 6-10 pagi gara2 tersidai spendet dan tuala di katil.. hehe silap sikit dalam kelas, terjun kolam..

silap dalam kawad kena terajang macam superman... kena teriak2 tepi telinga ja.. biis inda paya la cakap malakat di pipi.. tahan ja... jatuh semasa pumping kena sepak perut mcm org mau menjaring gol.. hehe belum lagi latihan keras usung senjata berlari dengan beban berat masuk hutan, daki bukit... semasa lari, senjata angkat paras kepala.. pengsan2 muntah2 biasa... dulu sya fit pasal training nie.. hehe

 

SALIMANDUT VILLA Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Blogger Template © 2009