Sejarah kami bermula di sini...

Followers

Isnin, 14 Mac 2011

Berita Harian Online | Bantah BERNAS potong 28 peratus


Oleh Norliza Wasilan dan Ramli Hussin
bhkb@bharian.com.my
2011/03/14

Petani dakwa rugi secara purata sehingga RM40 satu peratus pemotongan padi

PASIR PUTEH: Kira-kira 1,000 petani di sini membantah tindakan Padiberas Nasional Berhad (BERNAS) kerana melakukan pemotongan pembelian padi sehingga 28 peratus bagi setiap tan pada musim ini.
Selain itu, mereka juga mendakwa tindakan BERNAS itu menyebabkan petani turut mengalami kerugian secara purata sehingga RM40 bagi satu peratus pemotongan padi.
Sehubungan itu, Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Pasir Puteh, Zawawi Othman, yang mewakili golongan petani menyerahkan Memorandum Bantahan Petani Pasir Puteh Kepada BERNAS dan Kerajaan Malaysia kepada wakil BERNAS iaitu Ketua Zon Wilayah Timurnya, Che Ali Senik.

Kira-kira 300 petani Pasir Puteh menyertai penyerahan memorandum berkenaan di BERNAS Pasir Puteh, dekat Padang Pak Amat bagi menyuarakan bantahan itu mengenai isu pemotongan pembelian padi yang tinggi.

Che Ali berkata, pihaknya akan mengadakan sesi dialog dalam masa terdekat bersama petani bagi memberikan penjelasan mengenai isu yang ditimbulkan itu.

“Bantahan itu akan disampaikan kepada pihak pengurusan tertinggi BERNAS untuk diteliti seterusnya akan diambil tindakan untuk kebaikan semua pihak,” katanya.
Memorandum yang dibacakan oleh Zawawi, antara lain meminta potongan padi perlu dilakukan dengan telus dan timbang rasa dengan jumlah pemotongan maksimum sepatutnya tidak melebihi 20 peratus setiap tan.

Mereka turut menuntut supaya kerajaan tidak mengehadkan insentif penghasilan padi kepada petani hanya setakat 2.5 tan, meskipun mereka mengeluarkan lebih daripada itu.

Selain itu, dua lagi tuntutan dikemukakan meningkatkan insentif BERNAS kepada petani daripada RM250 kepada RM350 setiap tan dan menaikkan harga subsidi daripada RM241.80 kepada RM300 setiap tan.

Petani, Alias Mat Rani, 55, dari Kampung Bukit Peraksi Semerak, mendakwa pada tahun lalu syarikat itu hanya mengenakan potongan tidak melebihi 18 peratus bagi setiap tan, namun keadaan jauh berbeza pada tahun ini.

“Kami agak hairan macam mana potongan tahun ini jauh berbeza sedangkan kualiti padi yang dihasilkan oleh petani hampir sama,” katanya.

0 comments:

 

SALIMANDUT VILLA Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Blogger Template © 2009